Het is een lust. Je kunt te allen tijde en vrijwel wereldwijd je creditcard tevoorschijn te halen voor het doen van betalingen. Het besteden van geld met je creditcard doe je waar en wanneer jij dat wilt. En uiteraard voor het product of de dienst welke jij wenst. Het prettige aan het hebben van een creditcard kan tegelijkertijd ook wel onaangenaam uitpakken.

Echter kan het voorkomen dat je, nadat je een betaling gedaan hebt, deze wilt intrekken. Hiervoor kunnen er verschillende redenen zijn. Wellicht heb je voor het verkeerde product gekozen of ben je het uiteindelijk niet eens met de prijs. Afgezien van de onbeperkte betaalmogelijkheden van een creditcard, heb je ook de mogelijk betalingen te annuleren.

Allereerst zelf communiceren met de verkoper

Betaling van een creditcard terugdraaien betreffende een product of dienst? Het advies vanuit de bank of een andere creditcarduitgever is om eerst zelf met de verkoper na te gaan, hoe tot een oplossing te komen. Bekeken vanuit het oogpunt van de verkoper, vermijdt deze het liefst een chargeback. Bekeken vanuit jouw oogpunt, wil je uiteraard je geld terug. Is de verkoper het niet eens met je, dan kun je meteen contact maken met de bank of creditcarduitgever.

De bank of creditcarduitgever heeft een speciale manier van aanpak bij jouw wens voor het terugboeken. Aan de hand van relevante voorwaarden wordt nagegaan in hoeverre je terecht om je geld terugvraagt. Wees ervan bewust dat je harde bewijzen kunt aantonen waarbij de tegenpartij weigert mee te werken aan jouw verzoek. Daarna wordt het proces op gang gebracht vanuit je creditcard aanbieder.

Onjuiste overschrijving, verlies of diefstal

Betaling van creditcard terugvragen? Je neemt een onjuiste overboeking waar, op het rekeningenoverzicht van je creditcard, aan het eind van de maand. In dit geval wil je de creditcard betaling storneren. Het is raadzaam onmiddellijk contact te maken met de klantenservice van je creditcard aanbieder. Omdat je het recht op terugvragen van de betaling verliest na een bepaalde periode.

Evenals bij verlies of vermoedelijke diefstal van je creditcard, dien je zo snel als mogelijk contact te maken met de klantenservice van je creditcard uitgever. Je kunt dan zo snel als mogelijk je verloren of gestolen creditcard laten blokkeren om misbruik te voorkomen. Jouw creditcard storneren zal wellicht nodig zijn, indien onverlaten reeds gebruik gemaakt hebben van je creditcard.

Het is beslist niet onmogelijk om een betaling met je creditcard ongedaan te maken. Alleen, het proces kan lastig zijn en lang duren. Creditcard aanbieders drukken card houders op het hart eerst te communiceren met de tegenpartij. Lukt het niet om tot een gezamenlijke oplossing te komen? Dan moet de card houder meteen contact opnemen met de klantenservice van de creditcard uitgever.

Belangrijk hierbij is dat je harde bewijzen kunt overleggen aan de creditcardmaatschappij of bank, waaruit blijkt dat de betaling onterecht is. Of waaruit blijkt dat de tegenpartij niet bereid is om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Samen met je creditcard aanbieder wordt dan verder gekeken om je geld terug te krijgen.