Het contact opnemen met je bank of creditcardmaatschappij is een van de eerste zaken waaraan je moet denken bij verlies van je creditcard. Heb je bijvoorbeeld een American Express Creditcard, of een Visa card? Neem dan zo snel mogelijk contact met hen op. Zij zullen ervoor zorgen dat je creditcard onmiddellijk wordt geblokkeerd. Op zo een manier kan niemand anders jouw creditcard gebruiken om verschillende betalingen te doen. Om je kaart te blokkeren moet je aan de snelste weg denken door telefonisch contact op te nemen met jouw creditcard maatschappij of bank. Probeer niet eerst persoonlijk ter plaatste te zijn. Dit maakt het blokkeren alleen maar moeilijker.
Aangifte doen van kwijtraken creditcard
Ten tweede is het belangrijk na het contact om ook aangifte te doen bij de politie in jouw wijk. Belangrijk is te weten dat je de aangifte moet doen in het land waarin je creditcard kwijt hebt geraakt. Bij de aangifte ontvang je meestal een proces verbaal, die is goed te bewaren. Bij aankomst bij de bank kun je altijd tonen dat de verwerking van de betalingen niet dor jou zijn gedaan, maar door de persoon die jou kaart gestolen heeft of zelfs gevonden en gebruikt heeft. Dit maakt het proces van vinden alleen maar gemakkelijker.
In de meeste gevallen wordt het bedrag dat ten onrechte is betaald met jouw creditcard vergoed door jouw creditcard maatschappij of de bank. Je moet wel op tijd zijn met het doorgeven van de klacht. Dit is meestal gesteld op een Max periode binnen 2 weken. Wat kan helpen bij het opmerken van fraude is het regelmatig bekijken van je overzicht, zodat je op hoogte bent van alle gevallen en dit direct kunt doorgeven.
Aanvragen nieuwe creditcard na blokkeren
Nadat je creditcard geblokkeerd is het tijd om een andere aan te vragen, dit kun je gerust doen bij jouw creditcard maatschappij of bank. Zo snel als je het weer nodig hebt. Bij de creditcard maatschappij zal je de ondersteuning en begeleiding krijgen bij een volgende aanvraag.
Een andere zaak rond de creditcard is dat bij contactloos betalen kan iemand die jouw creditcard in handen heeft tot wel euro 50 betalen zonder pincode. Jouw eigen risico wordt niet in rekening gebracht en je wordt dan vergoed voor de schade. Alle regels gelden normaal ook voor contactloze betalingen die met pincode zijn gedaan.
Automatische blokkering creditcard
Een van de uitzonderingen die kunnen plaatsvinden automatische blokkering als je transacties erg afwijken van je gebruikelijke bestedingspatroon. Bijvoorbeeld bij het heel ver weg gaan op vakantie en iets besteld in dat land. Het is dus handig deze handelingen vooraf aan jouw creditcard maatschappij of bank te melden, zodat ze op de hoogte zijn van elke transactie en dus niet overgaan tot automatische blokkering. Dit is een stuk verantwoordelijkheid die jouw maatschappij op zich neemt om jouw te beschermen.
Dit gebeurd in geen elk geval zomaar. Er wordt eerst gekeken naar het algemeen beeld van uitgave en besteding. Het kopen van vliegtickets in Nederland en plotseling koop in India, of als je iets bestelt in jouw eigen land en plotseling heel even, dan is er waarschijnlijk van fraude.
In sommige gevallen wordt jouw creditcard geblokkeerd terwijl er helemaal geen sprak is van fraude. Dan is het goed ook contact op te nemen met jouw bank of creditcard maatschappij. Zij zullen samen met jou deze zaak oplossen.
Het blokkeren kan makkelijk en snel. U belt één van de onderstaande nummers. Deze nummers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Belangrijk!
- Zorg ervoor dat u uw rekeningnummer bij de hand heeft. Na uw melding zal uw creditcard worden geblokkeerd, en loopt u geen risico meer van misbruik.
- Mocht u na het blokkeren van uw credit card de card weer terug vinden, dan is uw card niet meer bruikbaar. Na een blokkade op uw kaart krijgt u een nieuwe card thuisgestuurd met een nieuw nummer.
Telefoonnummers voor het laten blokkeren van uw creditcard:
Creditcard Blokkeren | Telefoonnummer |
---|---|
Rabobank Card blokkeren | 24 uur bereikbaar: 0499-499112 buitenland: +31 499 499 112 |
ING Creditcard blokkeren | 24 uur bereikbaar: 058-2126000 |
World Card Creditcard blokkeren | 24 uur bereikbaar: 020-6600611 |
MasterCard Classic blokkeren | 24 uur bereikbaar: 020-6600611 |
Bijenkorf Card blokkeren | 24 uur bereikbaar: 020-6600611 |
ASN bank credticard blokkeren | 24 uur bereikbaar: 020-6600611 |
ANWB credticard blokkeren | 24 uur bereikbaar: 020-6600611 |
ABN AMRO Creditcard blokkeren | 24 uur bereikbaar: 0342-453382 |
Lasercards Creditcard blokkeren | 24 uur bereikbaar: 073-6462599 |
Skrill Creditcard blokkeren | 24 uur bereikbaar: +44 (0) 207 117 60 17 United Kingdom |
3V Cash Creditcard blokkeren | 24 uur bereikbaar: 0900-3355333 |
American Express Card blokkeren | 24 uur bereikbaar: 020-5048666 |
Mastercard service nummer | 24 uur bereikbaar: 0800-0225821 |
Visa Service service nummer | 24 uur bereikbaar: 0800-0223110 |
Neteller Master Prepaid Card+ blokkeren | 24 uur bereikbaar: 020-7956531 of +1-403-212-3025 |
Fortis Bank Card blokkeren | 24 uur bereikbaar: 0900-8170 buitenland: +31 (0)20 588 18 81 |
SNS Card blokkeren | 24 uur bereikbaar: 030-2997490 |
International Card Services (ICS) | 24 uur bereikbaar: 020-6600611 |
Diners Club card blokkeren | 24 uur bereikbaar: 020-6545511 |