De creditcard was vroeger vooral in de Verenigde Staten populair, maar ze beginnen ook steeds verder op te komen in Nederland. Ze werden vooral gebruikt voor grote uitgaven die je af en toe doet, maar de creditcard wordt steeds populairder voor reguliere uitgaven. De consumenten zien steeds meer gebruik in de creditcard voor de ‘normale’ uitgaven.
Zo geeft David Compier, de CCO van International Card Services (ICS) aan: “Zowel op het gebied van entertainment buitenhuis als het bezoeken van de winkelstraat is er een inhaalslag te zien”. Dit is duidelijk te zien aan de hoeveelheid attracties waar creditcardbetalingen voor worden gebruikt. Dit gaat om attracties zowel binnen- als buitenhuis. Er is een stijging met bijna driekwart te zien in verhouding met vorig jaar.
Reguliere uitgaven binnen- en buitenhuis
Vorig jaar was het de laatste periode van de lockdown in Nederland, waar een duidelijk verschil in te zien is. De ICS ziet namelijk dat mensen liever online winkelen dan in de fysieke winkels. Ook entertainment vanuit huis wordt steeds populairder. Zo is er bijvoorbeeld een grote toename te zien in het gebruik van creditcards voor betalingen bij online casino’s.
Buitenhuis kan het ICS ook een flinke toename zien in uitgaven met de creditcard. Dit is voornamelijk te zien met entertainment. Steeds meer mensen kiezen ervoor om in het moment te leven. Een reden hiervan kan de angst voor een volgende lockdown zijn. Mensen zijn bereid om meer geld uit te geven in pretparken en restaurants.
Nu er geen lockdown meer is, zijn mensen eerder geneigd om uit eten te gaan in plaats van bestellen. Dit is ook te zien in de hoeveelheid reizen. Al ligt de hoeveelheid die mensen reizen lager dan voor de pandemie, zijn er wel meer mensen die graag weer op reis willen gaan. Dit is vooral te zien aan de hoeveelheid hotelboekingen die worden gedaan met de creditcard.
Steeds meer gebruik van de creditcard
Het ICS geeft ook het volgende aan: “Wij zien dat mensen ook voor alledaagse zaken steeds vaker hun creditcard trekken. Niet alleen om te reizen, maar ook voor boeken, fastfood en bioscoopbezoeken”. Dit gaat echter niet alleen om entertainment, maar ook de fysieke winkels hebben hier een voordeel van ondervonden.
Dit jaar vond 41% van de betalingen in fysieke winkels plaats, terwijl dit een jaar geleden maar 37% was. Vooral boeken-, muziek- en elektronicawinkels zijn populairder geworden. Voor de winkels die in de lockdown populair waren, zoals bouwwinkels en tuincentra, is er juist een daling in winkelbetalingen geweest.